четвер, 22 березня 2018 р.

Використання медіа у шкільній географічній освіті


21 березня 2018 р. на базі П’ятихатської ЗШ І-ІІІ ст. № 1 відбувся районний семінар-практикум вчителів географії на тему «Використання медіа у шкільній географічній освіті».
       Безмежний медіасвіт сьогодні формує суспільство, культуру, уявлення про реальність Медіасфера розважає, озброює інформацією, вчить. Знаходити доступ до потрібних медіа, розуміти й оцінювати їх зміст, обробляти інформаційний масив та створювати власні медіапродукти й поширювати їх, спілкуватися за допомогою невербальних форм комунікації та технічних засобів покликана медіаграмотність. Сучасне українське суспільство в умовах численних внутрішніх та зовнішніх викликів (соціально-економічних, технологічних, геополітичних) потребує відпрацьованих до автоматизму навичок медійної  грамотності кожної людини, а загальноосвітні школи – це саме ті заклади, які мають активно долучитися до формування медіаграмотних громадян через реалізацію компетентнісного підходу до навчання. 
      Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти інформаційно-комунікаційна компетентність визнана однією з ключових компетентностей, а навчальними програмами передбачається внесок кожного навчального предмета у формування зазначеної компетентності, адже медіаграмотність дозволяє учням набувати таких навичок, які гарантують їм більш високий коефіцієнт корисної дії з будь-якого предмету: спостережливості, критичного мислення, оцінювання та синтезування інформації,  цілісного бачення і розв’язування проблеми самостійно та у співпраці з іншими, ефективного донесення власного розуміння та рішення до інших тощо. Залучення в освіту нових комунікативних медіа, якими є глобальна комп’ютерна мережа Інтернет і мультимедійні системи, сприяє інтерактивності, гнучкості та інтеграції різних видів навчальної інформації, дає можливість враховувати індивідуальні особливості учнів і сприяти підвищенню їх мотивації. 
      Необхідність впровадження у педагогічну діяльність електронних медіа значно активізувало творчий пошук учителя, зорієнтувало його на досягнення якісно нових результатів навчально-виховного процесу, а освоєння ролі консультанта для учня висунуло серйозні вимоги до рівня компетентності самого педагога. Проте, на жаль, і донині спостерігається розрив між рівнем опанування медіатехнікою учнями і багатьма вчителями-предметниками не на користь останніх. У той же час зберігається протиріччя між потребою у використанні інноваційних засобів для навчання і браком науково-методичного, матеріально-технічного забезпечення їх застосування.
      Підтримати вчителів географії ЗНЗ району у творчому педагогічному пошуку шляхів впровадження медіазасобів у навчально-виховний процес – одне з провідних завдань методичної служби, тож саме тому для проведення семінару-практикуму була обрана відповідна тема. Методист РМК Петряєва Т.С. ознайомила вчителів з результатами учасників обласних олімпіад-2018 з географії та економіки, рекомендаціями щодо підготовки та проведення ДПА з географії у 9-х та ЗНО в 11-х класах. Богданова В.Я., керівник ШМО вчителів природничо-математичного циклу П’ятихатської ЗШ І-ІІІ ст. № 1 висвітлила навчальні можливості сервісів LearningApps та Blendspace, приклади їх використання на уроках природничих дисциплін.
Веб-квест з курсу «Географія. Україна і світове господарство» (9 кл.) з теми «Транспорт України»  провела учитель географії П’ятихатської ЗШ І-ІІІ ст. № 1 Бандуріна А.М. Головне завдання веб-квесту (сайту в Інтернеті, з яким працюють учні та вчителі, виконуючи ту чи іншу навчальну задачу) було успішно виконано: на основі отриманих у ході підготовки до створення підсумкових тематичних матеріалів дев’ятикласники під керівництвом учителя узагальнили інформацію про транспорт України у формі інтернет-звітів пошуково-дослідницьких груп. Учителі географії ЗНЗ району, працюючи разом з учнями за комп’ютерами, мали нагоду відстежити послідовність організації та проведення веб-квесту, відчути його численні переваги перед традиційним вивченням матеріалу.
                    

        У ході психолого-педагогічного тренінгу «Щастя жити на планеті Земля», проведеному Бандуріною А.М. та заступником директора школи з навчально-виховної роботи Охріменко О.А., вчителі долучилися до світових традицій святкування Міжнародних Днів Землі та Щастя, опрацювали ряд психолого-педагогічних технік для подальшого використання в професійній діяльності («Усе про себе», «Зоряне дихання», «Яблуко модель Землі», «Ярмарок ідей», «Емоції як повітряні кульки», «Книга щастя» та ін.), оволоділи навичками поєднання предметних і психологічних знань у роботі з розвитку емоційної сфери учнів. Розробка заходу буде розміщена у травневому випуску науково-методичного вісника РМК «Педагогічний вісник».

 
 
 
 
       
Визначивши основні теоретичні та практичні засади використання медіа у шкільній географічній освіті, познайомившись з досвідом роботи вчителя географії П’ятихатської ЗШ І-ІІІ ст. № 1 Бандуріної А.М., учасники семінару-практикуму приймають рекомендації:

1.    Поліпшувати власну загально-педагогічну культуру, в тому числі і в галузі ІК-технологій та медіаграмотності.

2. Системно реалізувати на уроках та в позаурочний час інноваційні можливості електронних медіазасобів з метою посилення мотивації навчання, підвищення ефективності сприйняття навчального матеріалу учнями, практичної реалізації особистісно-орієнтованої моделі навчання, індивідуалізації та диференціації навчально-виховного процесу, соціалізації дітей.

3. Активізувати співпрацю на рівні «вчитель-учень-вчитель» через електронну пошту, шкільні сайти, вчительські та учнівські блоги, соціальні мережі як один із сегментів шкільного життя в сучасних інформаційних умовах.

Немає коментарів:

Дописати коментар