Водний
канал (від лат. Canalis – труба, жолоб) – це гідротехнічна споруда
у вигляді відкритого штучного русла з безнапірним рухом води. В Україні діють 6
каналів:
Назва
|
Призначення
|
Довжина
|
Пропускна спроможність
|
Рік введення в дію
|
Іригаційна
споруда
|
402,6
км
|
300
м³/с
|
1961-1971
|
|
Водопровідний
канал
|
262,25
км
|
120
м³/с
|
||
Водопровідний
та
іригаційний канал |
150,5
км
|
42
м³/с
|
||
Водопровідний
канал
|
133,4
км
|
43
м³/с
|
||
Іригаційна
споруда
|
130
км
|
530
м³/с
|
||
Водопровідний
та
іригаційний канал |
42
км
|
41
м³/с
|
Водний канал «Дніпро-Інгулець» починає свій шлях в Обломівському рукаві Цибульницької
затоки Кременчуцького водосховища на Дніпрі і є головною ділянкою системи
каналів Дніпро-Інгулець-Інгул.
Канал введено в експлуатацію у 1988 році. Сьогодні він є державною
організацією та з 2015 року – об’єктом стратегічного значення для економіки і безпеки України. Головне
призначення каналу – забезпечення водою сільгоспугідь Кіровоградської, Дніпропетровської
та Миколаївської областей, Криворізького гірничорудного
промислового комплексу, а також обводнення ріки Інгулець з метою її оздоровлення.
Забезпечують
виконання цього завдання дві насосні станції: головного і вторинного підйому.
На ділянці, що транспортує воду через водорозділ, побудовано два тунелі
діаметром 5 м впродовж 5,8 км при ширині дна 8 м і глибині 3 м. Об’єм подачі
води каналом 1003,0 млн м³/рік.
Головна насосна станція піднімає воду на
45,0 м
до водовипускної споруди. Подача води проходить через трубопровід діаметром
1600 мм,
довжиною 275 м
у
6 ниток. Далі вона самопливом тече відкритим трапецоїднім штучним
руслом через перший тунель, транзитне водосховище, другий тунель, і руслом до
насосної станції другого підйому. Піднявшись на 10,5 м,
вода знову самопливом тече по руслу через сім перепадів, а звідти руслом – у
Войнівське водосховище на р. Інгулець. Далі по розширеному
зарегульованому руслу Інгульця через Іскрівське
водосховище
її шлях лежить у Карачунівське водосховище біля Кривого Рогу.
Загальна довжина траси каналу становить 150,5 км. Вона проходить у складних геологічних та гідрогеологічних умовах Олександрійського буровугільного району. Щороку ложе каналу починає заповнюватися у квітні, а припиняється транспортування води у жовтні. По трасі каналу побудовано 2 шлюзи-регулятори, 8 автодорожніх мостів, 2 мости для пішоходів, 3 регулюючі стави, технологічна водойма об’ємом 1,1 млн м³, зливопропускні споруди, аварійні водоскиди.
Загальна довжина траси каналу становить 150,5 км. Вона проходить у складних геологічних та гідрогеологічних умовах Олександрійського буровугільного району. Щороку ложе каналу починає заповнюватися у квітні, а припиняється транспортування води у жовтні. По трасі каналу побудовано 2 шлюзи-регулятори, 8 автодорожніх мостів, 2 мости для пішоходів, 3 регулюючі стави, технологічна водойма об’ємом 1,1 млн м³, зливопропускні споруди, аварійні водоскиди.
Управління каналу не тільки підтримує у технічно
справному стані увесь комплекс його об’єктів і споруд та забезпечує подачу води
по всій довжині каналу у необхідній кількості, а й виконує роботи, пов’язані з
пропуском повеней, безперебійним раціональним забезпеченням об’єктів і споруд
електроенергією і зв’язком, впровадженням досягнень науки і техніки. Облік
поданої води на станції головного підйому здійснюється ультразвуковим
витратомірним комплексом, рибозахист
– електроградієнтним пристроєм.
Навколо головної насосної станції – територія з ландшафтним дизайном неймовірної
краси, якій може позаздрити не один парк!
З
метою пропагування професій серед школярів та молоді у галузі водного
господарства (машиністів насосних станцій, електриків тощо) 12 жовтня колектив
управління каналу
приймав екскурсію
П’ятихатського відділу освіти – директорів шкіл та методистів районного методичного
кабінету. Голова
комісії з реорганізації управління Панченко О.С., начальник насосної станції
Бурлака С.В., головний механік Горбунов А.В. ознайомили гостей з виробничими
об’єктами, умовами праці тощо.
Висловлюємо їм щиру вдячність за теплий прийом, позитивний настрій, доброзичливе
ставлення, надзвичайно цікаву розповідь, чудові враження! І за те, що надали
можливість наочно побачити, як можна перетворити промисловий об’єкт на
територію процвітання, якщо дійсно любити свою землю і роботу!
Фото автора
Немає коментарів:
Дописати коментар