суботу, 3 березня 2018 р.

Формування громадянської компетентності учнів методами шкільної суспільствознавчої освіти



2 березня 2018 р. на базі П’ятихатської ЗШ І-ІІІ ст. № 1 відбувся районний семінар-практикум  вчителів  історії на  тему  «Формування громадянської компетентності учнів методами шкільної суспільствознавчої освіти».
Українському суспільству сьогодні вкрай необхідне покоління громадян, які приймають громадянські цінності, мають розвинуте почуття відповідальності за долю країни. Тож цілком логічно, що Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. метою повної загальної середньої освіти визначає всебічний розвиток, виховання і соціалізацію особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності. Досягнення цієї мети забезпечується шляхом формування ключових компетентностей, серед яких є й громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей. Під громадянською компетентністю розуміється здатність людини активно, відповідально й ефективно реалізовувати громадянські права та обов’язки з метою розвитку демократичного суспільства.
       Громадянська компетентність є поєднанням компонентів:
· мотиваційного (виявляється в інтересі до суспільного життя, вірі в певні суспільні ідеали, в державу);
· когнітивного (полягає в знаннях у галузі права, політики, суспільствознавства, державотворення тощо);
· діяльнісного (реалізується через шкільне самоуправління, волонтерство, тренінги та зустрічі, спрямовані на згуртованість, краєзнавчі екскурсії, екологічні та соціальні акції на підтримку або неприйняття певної ідеї тощо).
      У закладах середньої освіти ІІ-ІІІ ступенів можливості щодо формування громадянської компетентності учнів найбільш сконцентровані у курсах історії (5-11 кл.), «Правознавство» (9-10 кл.), «Людина і світ» (11 кл.). Саме на уроках цих предметів відбувається формування в учнів ідентичності та почуття власної гідності у результаті осмислення соціального і морального досвіду минулих поколінь, розуміння історії і культури України в контексті історичного процесу, розвиток уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів. На уроках учні знайомляться із матеріальними і духовними надбаннями людства, правовими аспектами діяльності суспільства, усвідомлюють основні демократичні поняття, вчаться сприймати та відповідати на сучасні індивідуальні та суспільні виклики і загрози.
У школах району процес розвитку когнітивної (пізнавальної) складової громадянської компетентності учнів завжди був і залишається тісно пов’язаним з формуванням діяльнісної компоненти, усвідомленням поняття малої батьківщини як невід’ємної частини громадянськості, а в останні роки зона впровадження соціальної практики значно розширилася у зв’язку з розвитком волонтерського руху. Разом з тим є моменти, на яких варто зосередити увагу вчителям-суспільствознавцям задля переосмислення підходів у реалізації виховного потенціалу предметів, зокрема:
-       спостерігається певна ідеалізація українського суспільства, затушовування соціальних антагонізмів, мало приділяється уваги аналізу таких явищ, як бідність, наркоманія, безпритульність, злочинність, які діти можуть спостерігати в реальному житті;
-       необхідна зміна вікових акцентів у практичному вирішенні проблеми дискримінації в зв’язку з її «помолодженням» (поширенням в учнівському середовищі випадків побиття, підніжок, блокування, штовхання; словесних знущань, залякувань, пліток та образливих висловів про зовнішній вигляд дитини, її вагу, релігію, етнічну приналежність, здоров’я, особливості стилю одягу; ізоляції дитини, бойкоту, її навмисного відсторонення від групи на перервах, в їдальні, під час позашкільної діяльності; кібербулінгу тощо);
-       потребують вдосконалення практичні вміння учнів аргументувати власну громадянську позицію, і вчителю варто презентувати гідні зразки таких умінь на власному прикладі.
Спонукати вчителів історії ЗНЗ району до творчого педагогічного пошуку в процесі формування громадянської компетентності учнів в умовах сьогодення – одне з провідних завдань методичної служби, саме тому для проведення семінару-практикуму була обрана відповідна тема. Методист РМК Петряєва Т.С. ознайомила вчителів з результатами учасників обласних олімпіад-2018 з історії та правознавства, рекомендаціями щодо підготовки та проведення ДПА з суспільствознавчих дисциплін у 9-х та 11-х класах,


вчителі історії П’ятихатської ЗШ І-ІІІ ст. № 1 Скрипник Ю.С. та Жовтянської ЗШ І-ІІІ ст. Копіцина Т.Г. представили свої педагогічні наробки з формування громадянської компетентності учнів.

Виступ Копіциної Т.Г. з питання «Формування громадянської свідомості учнів
як основи їх самореалізації у суспільстві» (з досвіду роботи)
Скрипник Ю.С. показав урок з курсу «Людина і світ» (11 кл.) з теми «Громадянське суспільство» та усний журнал «Випробуваннями зростаємо» (10 кл.). Упродовж уроку вчитель працював над вдосконаленням умінь учнів вчитися впродовж життя, спілкування державною мовою (уміння доступно і переконливо висловлювати думки, вести аргументовану дискусію на відповідну тематику), над формуванням соціальної та громадянської (готовність робити свідомий вибір, орієнтуватися в проблемах сучасного суспільно-політичного життя; оволодіння етикою громадянських стосунків), інформаційно-цифрової (використання цифрових технологій для пошуку потрібної інформації, її нагромадження, перевірка і впорядкування; створення вербальних і візуальних текстів, мультимедійних презентацій) компетентностями. Для реалізації навчально-виховного потенціалу уроку він використав такі методичні прийоми, як робота зі схемами, з текстом підручника, робота в групах, «Мозковий штурм», дискусія, дослідницька робота. У результаті одинадцятикласники продемонстрували розуміння терміну громадянське суспільство, вміння розрізняти його атрибути та функції, аналізувати досвід розвитку і консолідації громадянського суспільства в Україні.





Поглибленню знань про Революцію Гідності та війну на сході України, формуванню активної громадянської позиції, почуття причетності до європейських цінностей, ознайомленню учнів із життєвими долями бійців-захисників України, вихованню патріотизму та шанобливого ставлення до учасників державотворчих процесів та доленосних подій 2013-2018 рр. був присвячений позаурочний захід «Випробуваннями зростаємо», епіграфом до якого послужили слова репресованого в часи сталінізму українського поета Наума Коржавіна «Час. Дано час. Не підлягає він обговоренню. Обговорюєшся ти, розміщений в ньому». Розробка заходу буде розміщена у травневому випуску науково-методичного вісника РМК «Педагогічний вісник»



Визначивши основні теоретичні та практичні засади формування громадянської компетентності учнів методами шкільної суспільствознавчої освіти, познайомившись з досвідом роботи вчителів історії  П’ятихатської ЗШ І-ІІІ ст. № 1 Скрипника Ю.С. та Жовтянської ЗШ І-ІІІ ст. Копіциної Т.Г., учасники семінару-практикуму приймають рекомендації:
1.    Забезпечувати прикладне значення предметів суспільно-гуманітарного напрямку, поєднуючи на уроках і в позаурочний час висвітлення теоретичної інформації з аналізом соціального досвіду учнів.
2.    Формуючи компетентність критичного мислення на матеріалах соціально-економічної та суспільно-політичної реальності, утверджувати прагнення учнів не тільки захищати свої права, а й поважати права інших, пробуджувати бажання забезпечувати не тільки індивідуальні, а й суспільні блага, відповідально ставитися до виконання громадянських обов’язків.
3.    Вдосконалювати навички учнів щодо участі у житті демократичного суспільства методами рольових ігор, дебатів, дискусій, учнівських презентацій, різних проектів, акцій, що ґрунтуються на спільній колективній меті та співпраці учасників, у тому числі з використанням медіазасобів.

Немає коментарів:

Дописати коментар