четвер, 10 березня 2016 р.

Кластерний вектор організації науково-методичної роботи на рівні РМО вчителів-предметників - вимога часу



Петряєва Т.С.
методист КНМУ "П'ятихатський РМК"


Курс на європейську інтеграцію, обраний Україною, визначає необхідність модернізації усіх сфер суспільного життя, насамперед освітньої галузі, що виступає генератором суспільних змін. Тож для освітян найбільш актуальним сьогодні є створення умов для становлення особистості, творчої самореалізації кожного учня, формування покоління людей, здатних не тільки працювати, а й навчатися протягом життя, захищати і примножувати етичні й національні цінності, розвивати і зміцнювати незалежну, демократичну та правову державу як невід’ємну складову європейської та світової спільноти. Ефективно вирішувати ці проблеми можуть лише вчителі з високою професійною компетентністю.
У наказі Міністерства освіти і науки України «Про затвердження кваліфікаційних характеристик професій (посад) педагогічних та науково-педагогічних працівників навчальних закладів» від 01.06.2013 р. № 665 професійна компетентність визначається як якість дій працівника, що залежить від кваліфікації, володіння технологіями педагогічної діагностики та психолого-педагогічної корекції, оціночно-ціннісної рефлексії, постійного самовдосконалення та впровадження у практику сучасних педагогічних ідей, інноваційних форм і методів навчання. У час інформаційних технологій знання фахівців дуже  швидко «старіють», а прогалини між професійною підготовкою і новими вимогами до професійної діяльності – зростають, тому педагогічна практика освітян повинна весь час динамічно оновлюватися. 
Одним із шляхів забезпечення мобільності професіоналізму вчителів може стати кластерна модель організації науково-методичної роботи на різних рівнях, у тому числі і локальному (районному). Її метою виступає науково-методичний супровід професійного розвитку педагогічних працівників, підвищення якості освіти шляхом формування єдиної універсальної інформаційно-освітньої мережі, зорієнтованої на дисемінацію інноваційного досвіду роботи вчителів у локальну, регіональну та всеукраїнську систему освіти. Такий процес дисемінації (від лат. «розсіваю») спрямований на:
 - задіяння в ньому зацікавлених педагогічних працівників, вмотивування їх до творчої трансформації свого індивідуального досвіду з метою досягнення нових ціннісних результатів, рефлексивних особистісних та діяльнісних змін, що в цілому забезпечує системні якісні зміни в освіті;
 - впровадження оригінальних новаторських прогресивних ідей, інноваційного змісту ефективного педагогічного досвіду в масову педагогічну практику;
  -   створення єдиного методичного простору.
Що ж таке «кластер»? У літературі можна знайти різні, проте по суті своїй схожі, тлумачення цього слова. Так, кластер визначається як:
1)      група однакових або подібних елементів, зібраних разом або близько один до одного; гроно, купа, скупчення, група, жмуток, рій, в’язка, пучок, пачка чогось однорідного; мережа локалізованих взаємозалежних організацій, які посилюють переваги один одного.
2)      об’єднання декількох однорідних елементів, яке може розглядатися як самостійна одиниця, що володіє певними властивостями;
3)      організаційна форма об’єднання зусиль зацікавлених сторін у напрямку досягнення конкурентоспроможних переваг;
4)      сукупність  базисних  інновацій,  а  також  …цілісна  система  нових  продуктів  і технологій,  сконцентрованих  на  певному  відрізку  часу  професійної  діяльності; об’єднання  (за  географічною  ознакою)  групи  взаємозалежних  організаційних структур, …  здійснюючих спільну діяльність у мережі.
Для кластерного підходу до організації науково-методичної діяльності характерною є взаємодія зацікавлених сторін у ході спільної роботи над науково-методичним проектом на засадах педагогічних інновацій, професійного  партнерства  та колективної творчості, що підсилюють конкретні переваги як окремих учасників, так і кластера в цілому. Потенційні  учасники локального кластеру працівники районного методичного кабінету, члени районних творчих груп, учителі-предметники загальноосвітніх навчальних закладів, представники громадських організацій, підприємств тощо, а провідні його суб’єкти учні. Для кожного з партнерів з’являється можливість вийти  за  рамки своєї  звичної  фахової  або навчальної діяльності  та  адаптуватися до  швидкозмінної  соціальної  реальності, переглянути й оновити зв’язки з різними управлінськими, громадськими, виробничими структурами, реалізувати особистісно значущі проекти.
У переорієнтації методичної роботи з обслуговування вчителів у спільну відкриту роботу, що буде стимулювати їх активність у поширенні власних досягнень з освоєння новітніх педагогічних технологій і методик, збільшенні кола соціальної взаємодії і полягає інноваційність кластерної моделі науково-методичної діяльності. Саме у такій моделі педагог перетворюється із об’єкта у суб’єкт освітнього простору. 
Основним інструментарієм, платформою реалізації мережевої взаємодії у кластері виступають хмарні сервіси, з яких безкоштовною, найбільш зручною і поширеною є система Google: хмарне сховище даних Google Диск, Документи Google (також розміщені на диску Google), поштова скринька Gmail, система створення персонального блогу Blogger, відеохостинг YouTube та ін. 




 Для використання набору хмарних сервісів Google необхідно спершу відкрити аккаунт, здійснити ряд кроків з реєстрації облікового запису. Отримавши доступ до всіх сервісів Google, можна починати працювати у соціальній мережі, у нашому випадку об’єднанні освітян за фаховою ознакою, спорідненими функціями, які, виконуючи завдання системи освіти, здійснюють мережеву взаємодію задля досягнення визначеної мети, забезпечують галузеву нормативно-правову та методичну підтримку, взаємодіють та взаємонаповнюють освітні контенти, дотримуючись організаційної інформаційної культури поведінки.

Структура мережевої взаємодії має:
1.      Компоненти загального доступу (офіційні веб-сайти):
Міністерство науки і освіти України
Інститут модернізації змісту освіти
Український центр оцінювання якості освіти
Департамент освіти і науки Дніпропетровської ОДА
Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
с. «Історія» http://bazilevskaya.jimdo.com/
Дніпропетровський регіональний центр оцінювання якості освіти
Відділ освіти П’ятихатської РДА
КНМУ «П’ятихатський районний методичний кабінет»
Загальноосвітні школи П’ятихатського району
1.            П’ятихатська ЗШ І-ІІІ ст. № 1               http://school1_pytih.dnepredu.com/
2.            П’ятихатська ЗШ І-ІІІ ст. № 2               http://pyatikhatkigs2.at.ua/
3.            П’ятихатська ЗШ І-ІІІ ст. № 3               http://school3_pytih.dnepredu.com/
4.            Вишнівська ЗШ І-ІІІ ст.                          http://vishnivska.dnepredu.com/
5.            Лихівська ЗШ І-ІІІ ст.                              http://school1.dnepredu.com/
6.            Біленщинський НВК «ДНЗ–ЗНЗ»     http://bilen.dnepredu.com/
7.            Виноградівський НВК «ДНЗ–ЗНЗ»   http://vinograd.dnepredu.com/
8.            Вільнівська ЗШ І-ІІІ ст.                          http://vilnivska.dnepredu.com/
9.            Долинський НВК «ДНЗ–ЗНЗ»            http://dolinskiynvk.dnepredu.com/
10.        Жовтянська ЗШ І-ІІІ ст.                          http://zhovtyanska.dnepredu.com/
11.        Жовтоолександрівська ЗШ І-ІІІ ст.      http://zhovtooleks.dnepredu.com/
12.        Зеленоярська ЗШ І-ІІІ ст.                      http://zelenoyarska.dnepredu.com/
13.        Зорянська ЗШ І-ІІІ ст.                             http://zoryanska.dnepredu.com/
14.        Комісарівська ЗШ І-ІІІ ст.                      http://komisarivska.dnepredu.com/
15.        Комунарівська ЗШ І-ІІІ ст.                     http://komunarivska.dnepredu.com/
16.        Лозуватська ЗШ І-ІІІ ст.                          http://lozyvativska.dnepredu.com/
17.        Миколаївський НВК «ДНЗ–ЗНЗ»       http://mikolaivskiynvk.dnepredu.com/
18.        Нерудстальська ЗШ І-ІІІ ст.                  http://nerydstal.dnepredu.com/
19.        Саївська ЗШ І-ІІІ ст.                                http://saivska.dnepredu.com/
20.        Саксаганська ЗШ І-ІІІ ст.                       http://saksaganzosh.dnepredu.com/
21.        Троїцький НВК «ДНЗ–ЗНЗ»                http://troitska.dnepredu.com/
22.        Холодіївська ЗШ І-ІІІ ст.                        http://xolodivska.dnepredu.com/
23.        Чумаківська ЗШ І-ІІІ ст.                         http://chymakivska.dnepredu.com/
24.        Жовтянська ЗШ І-ІІ ст.                           http://jovtyanskazosh.dnepredu.com/
25.        Культурянська ЗШ І-ІІ ст.                       http://kultura.dnepredu.com/
26.        Мар’янівська ЗШ І-ІІ ст.                         http://maryanivska.klasna.com/
27.        Мирнівська ЗШ І-ІІ ст.                            http://myrnyvska.dnepredu.com/
28.        Новотроїцька ЗШ І-ІІ ст.                        http://novotroitska.dnepredu.com/
29.        Пальмирівська ЗШ І-ІІ ст.                    http://palmirivska.dnepredu.com/
30.        Саврівська ЗШ І-ІІ ст.                            http://savrivska.dnepredu.com/
31.        Чистопільська ЗШ І-ІІ ст.                      http://chistopilska.dnepredu.com/
32.        Яколівська ЗШ І-ІІ ст.                            http://yakovlivska.dnepredu.com/
2. Компоненти авторизованого доступу (персональні блоги методиста та вчителів історії та географії):  


Петряєва Т.С.              http://petryaeva7.blogspot.com

Скрипник Ю.С.           http://leeura.blogspot.com

Корженевська О.Р.     http://korjenevska25.blogspot.com

Бандуріна А.М.           http://bandurinaalla.blogspot.com

Левченко Л.О.             http://levchenko6.blogspot.com

Пусєва Н.В.                 http://nadiya29ist.blogspot.com

Бондаренко А.Ю.        http://bondarenko26.blogspot.com

Савченко Л.В.              http://mygeografblog.blogspot.com

Кіцела І.І.                      http://kicela.blogspot.com


 

        Передбачається, що з поширенням швидкісного Інтернету по території району кількість учителів-блогерів значно зросте.
     Блог методиста наразі використовується в якості майданчика для висвітлення матеріалів, напрацьованих членами творчої групи, обміну готовими проектами та їх взаємооцінювання через коментарі. Так, з метою вдосконалення вмінь учителів користуватися засобами Інтернет і хмарними технологіями, розвитку сталого партнерства і взаємопідтримки інноваційної діяльності педагогів через мережеву взаємодію, активізації процесу соціалізації дітей та учнівської молоді в нових соціально-педагогічних умовах у жовтні-грудні 2015 року проводився конкурс учнівських проектів «7 кадрів». 9 вчителів історії та географії ЗНЗ району запропонували широкому загалу 14 цікавих учнівських проектних робіт, що набрали 32 коментарі-оцінки колег-предметників (на жаль, не було коментарів учнів та саморефлексивних коментарів учителів-учасників конкурсу). У лютому-квітні 2016 року робота над проектом «7 кадрів», змінивши змістове навантаження, продовжується. Як єдину тему проектних досліджень запропоновано проблему «Людьми земля славиться» (див. http://petryaeva7.blogspot.com/2016/01/blog-post.html ).
Світоч української філософії Григорій Сковорода вважав, що кожна людина має пізнати себе, знайти  свою  дорогу  і  робити  свою  справу. Для  того,  щоб  освітяни виступили генераторами суспільних змін, їм потрібно стати ідентичними часу. Поєднання інформаційних технологій із цінностями й проблемами,  що  виникають  із  нагальних  потреб  та  життєвого  досвіду  людей  в інформаційну епоху, стане запорукою успішної роботи над новим обласним науково-методичним проектом «Освітні стратегії соціалізації особистості у громадянському суспільстві» (2015-2020 рр.).

Немає коментарів:

Дописати коментар