четвер, 1 серпня 2019 р.

Учителям історії та географії до нового навчального року

Незабаром в Україні розпочнеться новий навчальний рік. Після урочистостей з нагоди Дня знань на вчителів чекає копітка праця з управління процесами розвитку учнів, формування їх внутрішнього світу. Буденні труднощі вчительського життя відомі всім, але в педагогічній діяльності є й радощі: бачити, як на твоїх очах дорослішає дитина, як прокидається в ній інтерес до знань та самовдосконалення, як щаслива посмішка осяює її обличчя при досягненні успіху… Крім того, учитель – це професія вічної юності: незважаючи на вік, він живе інтересами підростаючого покоління, спілкування з яким дарує йому можливість все життя залишатися духовно молодим. Тож давайте з юнацьким запалом, невичерпним натхненням і наполегливістю братися до роботи (водночас продовжуємо насолоджуватися відпусткою, а не доводимо себе до стану, коли на початку серпня просинаєшся посеред ночі, бо наснився тобі урок, до якого не готовий)!
Починаємо, як водиться, з детального вивчення профільних документів і рекомендацій, у першу чергу – розподілу навчального часу на вивчення предметів інваріантної складової навчального плану.
Табл. 1-2 до Типової освітньої програми,
затвердженої наказом МОН України
від 20.04.2018 № 405
Навчальний план закладів загальної середньої освіти
з навчанням українською мовою
Освітні галузі
Предмети
Кількість годин на тиждень у класах


5
6
7
8
9
10
11
Суспільствознавство
Історія України
1
1
1
1,5
1,5
1,5
1,5

Всесвітня історія
-
1
1
1
1
1
1

Основи правознавства
-
-
-
-
1
-
-

Громадянська освіта
-
-
-
-
-
2
-
Природознавство
Географія
-
2
2
2
1,5
1,5
1

У 2019/2020 н.р. чинними у ЗЗСО району програмами з історії є навчальні програми:
«Історія України. 5-9 класи», затверджена наказом МОН України від 21.02.2019 № 236; 
«Всесвітня історія. 7-9 класи», затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804; 
«Історія України.10-11 класи», затверджена наказом МОН України від 21.02.2019 № 236; 
«Всесвітня історія. 10-11 класи (Рівень стандарту/Академічний рівень)», затверджена наказом МОН України від 14.07.2016 № 826. 
Вчитель може проводити вивчення історії України та всесвітньої історії в 7-11 кл. як послідовно, так і паралельно, проте для підвищення результативності навчання пропонується синхронізоване вивчення даних курсів.
Під час вивчення учнями 11 кл. розділу 6 «Творення нової України» рекомендується використовувати інформаційно-довідкові матеріали щодо хронології подій 2014-2019 рр. у АР Крим та під час проведення АТО/ООС на сході України, підготовлені Науково-дослідним центром воєнної історії Національного університету оборони України ім. І. Черняховського, та матеріали, систематизовані Українським інститутом національної пам’яті. Інститут національної пам’яті створив також сайт, присвячений Другій світовій війні, що містить інформацію про ключові події, постаті, карти, інфографіку, фотогалерею, відеоролики й електронні видання про війну, підбірку фільмів «20000 хвилин, які змінять ваше уявлення про Другу світову війну» та інші проекти.
Відповідно до наказу МОН України від 21.02.2019 № 236 до навчальних програм з історії України для 5-11 кл. внесено зміни, якими передбачено вивчення історії створення Православної Церкви України та надання Томосу про автокефалію. Відповідні інформаційні матеріали містяться у листі МОН від25.02.2019 №1/9-90.
Календарне планування навчального матеріалу розробляється учителями безпосередньо в навчальних програмах та затверджується керівником ЗЗСО. Можна користуватись також окремими брошурами, зробленими на основі навчальних програм. Учителі можуть на власний розсуд використовувати резервні години – планувати проведення практичних, контрольних робіт, семінарів, засідань круглих столів тощо. Крім того, можна об’єднувати уроки узагальнення і тематичний контроль, зробивши відповідні записи в журналі. На основі календарних планів розробляються поурочні плани, структура і форма яких визначається вчителями самостійно. Поурочними планами для вчителів можуть слугувати також методичні посібники, що мають гриф МОН України. З урахуванням змін до програми, затвердженої наказом МОН України від 21.02.2019 р. № 236, окремими вчителями вже складено примірне календарно-тематичне планування з курсу «Вступ до історії», 5 кл., синхронізоване календарне планування курсів історії України та всесвітньої історії в 7 кл. та 9 кл
Порядок проведення практичних робіт та оцінювання їх результатів залишається в компетенції вчителя. Він може включити практичну роботу як окрему ланку уроку, тоді на правій сторінці журналу поруч з назвою теми робиться відповідний запис. Якщо практична робота проводиться протягом усього уроку, на правій сторінці журналу робиться запис: Практичне заняття на тему «______». Оцінювати у балах результати виконання кожним учнем кожної практичної роботи не обов’язково. Важливо добитися виконання практичної роботи усіма присутніми у класі учнями. Щоб забезпечити оцінювання виконаних робіт, доцільно практикувати взаємооцінювання. Оцінка за практичну роботу виставляється на лівій сторінці журналу у колонці під датою, коли ця робота виконувалась, тим учням, роботи яких перевірив учитель.
Учитель може обмежитись при вивченні теми проведенням уроку узагальнення, чи завершити її вивчення уроком тематичного контролю навчальних досягнень учнів. На правій сторінці журналу робиться відповідний до типу уроку запис: «Урок узагальнення з теми «____________», або «Урок контролю з теми «___________». На уроці узагальнення пізнавальна діяльність учнів оцінюється на розсуд учителя – усіх або вибірково. На уроці контролю оцінюються навчальні досягнення усіх присутніх учнів.
У 2019/2020 н.р. чинними є такі програми з правознавства: для 9-го класу «Навчальна програма з основ правознавства» 2016 р., для 10-11-х профільних класів – «Правознавство» (профільний рівень), затверджена наказом МОН України від 14.07.2016 № 826.
У 10 кл. продовжується вивчення інтегрованого курсу «Громадянська освіта», програма з якого затверджена наказом МОН України № 1407 від 23.10.2017 р. Зміст програми не містить уроки узагальнення і тематичного контролю, проте вчитель на свій розсуд може (за необхідності) планувати такі уроки, оскільки програма не містить розподілу навчального матеріалу за годинами. У контексті російської інформаційної агресії особливе місце в нашому суспільстві посідає медіаграмотність. На базі онлайн-бібліотеки з медіаосвіти АУП є портал «Медіаосвіта та медіаграмотність», на якому вчителі знайдуть новини медіаосвіти, електронну бібліотеку, календар подій, плани уроків, презентації тощо.
За рахунок варіативної складової навчальних планів продовжується вивчення предмета «Етика» за програмою 2004 р. (5-6 кл.), курсів духовно-морального спрямування.
Учні 6-9 кл. продовжать вивчення географії за навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від 07.06.2017 № 804. Учні 10-11 кл. вивчатимуть географію за програмою, затвердженою наказом МОН України від 23.10.2017 № 1407: 10 кл. – курс «Географія: регіони та країни» (рівень стандарту), 11 кл. – курс «Географічний простір Землі» (рівень стандарту). Програмою передбачено виконання 7 практичних робіт у 10 кл. та 10  в 11 кл., обов’язкових для всіх учнів класу. Для оцінювання в кожному семестрі є 2 практичні роботи на вибір учителя. До більшості розділів курсу запропоновано орієнтовні теми творчого характеру для проведення досліджень. Тематика варіативних досліджень може бути змінена вчителем у рамках вивчення відповідної теми. Із запропонованої тематики досліджень учень за бажанням вибирає 1-2 дослідження (упродовж року) та виконує його індивідуально або у групі. Учитель оцінює таку роботу під час її захисту чи презентації. Кількість годин на вивчення тем з географії є орієнтовною, її можна змінювати в межах визначеного навчального часу. Учитель може на власний розсуд змінити розподіл годин між темами і розділами, використати години резервного часу з метою глибшого вивчення окремих тем, проведення уроків узагальнення після вивчення великих розділів і тем, екскурсій, зустрічей, обговорення дискусійних питань, що виникли під час вивчення певних тем тощо.
Учнівські зошити переглядаються учителями історії та географії один раз на семестр і бал за ведення зошита може (за бажанням учителя) виставлятись у журнал. При виставленні тематичних оцінок учитель на власний розсуд може враховувати або ні оцінку за ведення зошита. Більш детальні рекомендації щодо викладання вище названих предметів у 2019/2020 н.р. містяться у листі МОН України № 1/11-5966 від 01.07.2019.
Учителям варто пам’ятати, що відтепер оцінки учня – це його особиста інформація, яку вчитель не має права оголошувати на весь клас. Безпосередньо на уроці вчитель може загальними фразами оцінити відповідь/роботу учня, але оцінку в балах – виставляти у щоденник на перерві або після уроків в індивідуальному порядку. Це стосується і батьківських зборів. У Міністерстві освіти вважають, що так можна вирішити проблему цькування серед школярів через оцінки.
Корисні для вчителів інтернет-ресурси:


Географія та історія http://osvitanet.com.ua/
Історична правда http://www.istpravda.com.ua/
Всеукраїнський клуб історії http://historical-club.org.ua/
Географіка http://geografica.net.ua/
Інститут модернізації змісту освіти http://www.imzo.gov.ua
Методичний портал http://metodportal.com/
Методичний портал http://metodportal.net/
Освітній портал «Освіта.UA» https://osvita.ua/publishing/urok/
Освітній проект «На Урок» https://naurok.com.ua/journal
Острів знань http://ostriv.in.ua/
EdEra – студія онлайн-освіти https://www.ed-era.com/


Немає коментарів:

Дописати коментар