пʼятницю, 28 серпня 2015 р.

Педагогічна мозаїка



огляд  індивідуальних  систем  роботи
вчителів  історії  ЗНЗ району над  проблемою
«Креативна  освіта  для  розвитку  інноваційної  особистості»
  
Мета заходу: презентація досвіду вчителів історії ЗНЗ району із самоосвітньої діяльності; формування культури рефлексії вчителів-предметників: аналіз, переосмислення й узагальнення набутого суб’єктивного досвіду, критична самооцінка власних досягнень з вирішення проблеми,  визначення орієнтирів на майбутнє.

Обладнання: інтерактивний комплекс, буклети.



І. Мотиваційно-цільова частина

   - ознайомлення з метою і порядком проведення огляду.

ІІ. Змістово-процесуальна частина

   - виступ методиста РМК з досвіду організації самоосвітньої роботи членів РМО вчителів історії над проблемою «Креативна освіта для розвитку інноваційної особистості» (2010-2015 роки);

   - презентація вчителями власного досвіду самоосвітньої роботи;

  - індивідуальна робота вчителів із рефлексивною карткою щодо організації самоосвітньої роботи.



Закінчується п’ятий, підсумковий, етап роботи в рамках обласного науково-методичного проекту «Креативна освіта для розвитку інноваційної особистості» (2010-2015 роки), тож кожен з нас впорядковує й узагальнює набутий досвід, дає критичну самооцінку власних досягнень з вирішення даної проблеми і визначає орієнтири на майбутнє.

Дотримуючись випереджально-моделювального принципу, учасники РМО колегіально здійснили перспективне прогнозування своєї поетапної роботи над обласним науково-методичним проектом, що деталізується, конкретизується і коригується у річних планах. Поряд із традиційними формами роботи РМО (семінари-практикуми з відкритими уроками і позаурочними заходами, інструктивно-методичні засідання) знайшли практичне втілення такі цікаві форми роботи, як тестування, автопортрет учителя, майстер-клас, опрацювання  індивідуальних таблиць «Моніторинг конкретних досягнень учителя історії, екскурсії.

У 2010/2011 н.р. на І, підготовчому, етапі проекту члени РМО опрацювували філософську та  психолого-педагогічну літературу з проблем розвитку креативності учасників педагогічного процесу для забезпечення досконалої системи педагогічного супроводу творчого розвитку особистості школярів. Проведено семінари-практикуми:

- Розвиток полікультурної компетентності учнів засобами шкільної суспільствознавчої освіти (на базі Жовтянської ЗШ І-ІІ ст.), у ході якого представлено досвід роботи учителя школи Ісаєвої О.І. з розвитку компетенцій учнів на уроках і в ході   підготовки й проведення позаурочних заходів та учителя П’ятихатської ЗШ І-ІІІ ст. № 1 Бабич О.М. по духовно-моральному вихованню дітей засобами предметів естетичного циклу;

- Організація психолого-педагогічного супроводу розвитку творчих компетенцій учнів (на базі Вишнівської ЗШ І-ІІІ ст.), на якому відбулася презентація досвіду роботи вчителів школи Ковач О.Б., Павлової Н.В. та Одинокої Н.Д. над проблемою у ході уроків та позаурочного заходу, відкрите (із залученням учителів-учасників семінару) засідання шкільного методичного об’єднання вчителів предметів суспільно-гуманітарного циклу з даної проблеми. В порядку обміну досвідом роботи присутні заслухали виступ  «Самооцінювання педагогічної діяльності в процесі атестації: автопортрет учителя» (Сторчак А.М., Саксаганська ЗШ І-ІІІ ст.). Тестування вчителів ЗНЗ з питань формування історичних предметних компетентностей за завданнями відділу освіти, проведене на семінарі, засвідчило достатній рівень оволодіння вчителями-предметниками теоретичною складовою проблеми.

На ІІ, організаційно-моделюючому, етапі обласного науково-методичного проекту учителі суспільствознавчих дисциплін працювали над пошуком, обробкою і апробацією передового досвіду з проблем розвитку креативності учасників педагогічного процесу, оформленням і практичним відпрацюванням учителями-предметниками власних розробок, колективним обговоренням індивідуальних наробок, їх корекцією для вдосконалення системи педагогічного супроводу творчого розвитку особистості школярів.

Проведено семінар-практикум на тему «Реалізація компетентнісного підходу до викладання суспільствознавчих дисциплін» на базі Холодіївської ЗШ І-ІІІ ст., у ході якого представлено досвід роботи учителя школи Логвінової Л.І. з опрацювання визначеної проблеми на уроках і в ході   підготовки й проведення позаурочних заходів. Учителі району побачили урок з курсу «Правознавство. Практичний курс» (9 кл.) по темі «Правомірна поведінка та правопорушення» і позаурочний захід «Героїв рідні імена».

 На семінарі-практикумі на тему «Використання ІКТ у шкільній суспільствознавчій освіті» на базі Комісарівської ЗШ І-ІІІ ст. у ході уроку з курсу «Історія України» по темі «Громадянська війна на Катеринославщині (грудень 1917 – липень 1921 рр.)» (10 кл., учитель історії Чорнобай С.Ф.) та гри-конкурсу «Я – українець,  і я цим пишаюсь» (6 кл., учитель етики Швець Н.І.) відбулася презентація продукції, створеної на основі цифрових технологій, що моделює частину функцій учасників навчально-виховного процесу із збирання, систематизації і передачі інформації. В порядку обміну досвідом роботи присутні заслухали рекомендації щодо підготовки учнів до олімпіад з правознавства (учитель П’ятихатської ЗШ І-ІІІ ст. № 3 Бурак С.М.) та курсу «Людина і світ» (учитель П’ятихатської ЗШ І-ІІІ ст. № 1 Скрипник Ю.С.), учителів – до участі в обласних конкурсах фахової майстерності (учитель Мар’янівської ЗШ І-ІІ ст. Процак Н.В.).

Працюючи  у 2012/13 н.р. на ІІІ, продуктивно-діяльнісному, етапі проекту, вчителі реалізували проектно-моделюючий підхід до організації навчально-виховного процесу, вдосконалювали роботу з формування предметних і життєвих компетентностей учнів, залучали дітей до творчої діяльності. У жовтні 2012 р. на практично-методичному засідання РМО вчителі історії зустрілися з головним редактором науково-методичного журналу «Історія та правознавство»  видавничої групи «Основа» Харківською Н.І., яка провела майстер-клас «Мультиінтелектуальні здібності учнів та шляхи їх виявлення» з видачею відповідних сертифікатів. Творчі здобутки з розвитку критичного мислення на уроках історії представив  учитель історії Саврівської ЗШ І-ІІ ст. Благий В.І., активно залучивши колег до опрацювання матеріалів власного майстер-класу.

Вільне володіння інформаційними та інтерактивними технологіями продемонстрував учитель Жовтоолександрівської ЗШ І-ІІІ ст. Савченко Г.В. у ході семінару-практикуму на базі даної школи на тему «Планування індивідуальних досягнень та відстеження ефективності навчальної праці учасників навчально-виховного процесу. З електронною презентацією власного досвіду роботи над проблемою семінару виступила учитель історії Виноградівської ЗШ І-ІІІ ст. Бондаренко А.Ю. Інформаційно та емоційно насиченою була екскурсія вчителів до шкільних краєзнавчих залів, музею,  пам’ятника, присвяченого 350-річчю перемоги козацького війська під проводом Б. Хмельницького в битві під Жовтими Водами.

У науково-методичному проекті «Обласна електронна школа «Школа, відкрита для всіх» у 2012/2013 н.р. в якості учасників творчих груп по створенню електронних освітніх ресурсів брали участь Скрипник Ю.С. (з історії), Сторчак А.М. (з правознавства), Савченко Г.В. (з етики).

Протягом 2013/2014 н.р. учителі суспільствознавчих дисциплін, працюючи над вирішенням завдань IV, результативно-узагальнювального і коригуючого, етапу проекту, провели семінари-практикуми:

- на тему «Використання фасилітації у викладанні шкільних суспільствознавчих дисциплін» на базі Саївської ЗШ І-ІІІ ст., де ознайомилися з використанням фасилітації в дії на уроці-ток-шоу по темі «Демократія» з курсу «Людина і світ» (11 клас) та історичною стежиною «Села понад річкою» по  пам’ятних місцях сіл Саївка та Саксагань, проведених Лемещук А.В.; 

- з проблеми «Формування життєвої компетентності та розвиток патріотизму засобами шкільної суспільствознавчої освіти» на базі Біленщинської ЗШ І-ІІІ ст., де побачили урок-круглий стіл по темі «Нація» з курсу «Людина і світ» (11 клас), проведений Михайлик В.В. Утвердженню у свідомості учнів загальнолюдських цінностей, почуття любові до рідного краю, його народу, поваги до старших, бажання жити і працювати в ім’я розквіту України був присвячений освітньо-соціальний проект «Мій рідний край – це серця рідна пристань».

Екскурсію вчителів історії і географії до м. Дніпропетровська на комплекс «Інтерпайп Сталь», що відбулася у листопаді 2013 року, можна назвати екскурсією в майбутнє. Вчителі на власні очі побачили перший виробничий комплекс в Україні, на якому умови праці перевершують стандарти лідерів сталеплавильної галузі, а культура виробництва й інноваційні технології поєднані з найкращими зразками сучасного мистецтва.

У 2014/2015 н.р. на V, підсумковому і пропагандистсько-консультативному, етапі вчителі історії спрямували діяльність на презентацію і пропаганду цінної педагогічної продукції, узагальнення набутого педагогічного досвіду вирішення науково-методичної проблеми. Свої здобутки у самостійному моделюванні роботи над проблемою продемонструвала вчителька Вільнівської ЗШ І-ІІІ ст. Рудніченко Н.М. під час семінару-практикуму на тему «Підтримка креативності дітей шляхом використання ІКТ у шкільній історичній освіті», показавши урок з курсу «Історія України» (7 кл.) по темі «Правління Володимира Великого» та усний журнал «Нема без кореня рослини, а нас, людей, – без Батьківщини» (1-11 кл.).

У грудні 2014 р. учителька Жовтянської ЗШ І-ІІІ ст. Копіцина Т.Г. розглянула з учителями правознавства – учасниками майстер-класу основні методичні аспекти проблеми формування  розвиненої  правосвідомості  і  правової культури  учнів  засобами  креативного  навчання, допомогла колегам активізувати власний творчий потенціал, переглянути педагогічні акценти при вивченні теми «Сімейне право України».

Упродовж 2013-2014 рр. розроблено ідею шкільної історико-географічної освіти та втілено її у проект «Стежинами П’ятихатщини (паспорти історико-геокологічних стежин)». У результаті співпраці та взаємопідтримки на рівні методист учитель створено електронну збірку, до якої увійшли 10 стежин, розроблених вчителями географії та історії, серед них:

-     Сербін В.В.  Земля моїх батьків – моя земля

-     Савченко Г.В.,  Савченко О.Ю.  Козацькими шляхами

-     Лемещук А.В.  Села понад річкою

-     Процак Н.В.  Посеред антропогенного степу

-     Ісаєва О.І., Левченко Л.О.  Жовтянські мотиви

-     Івченко С.Є., Плахотнік Л.О.  Край болю і цілющої любові

-     Сторчак А.М., Мастєрова Н.А.  Село! – І серце одпочине

-     Троян Т.І. Край, у якому ми живем;

В електронному збірнику з профільної освіти – Тенденції розвитку суспільно-гуманітарної профільної освіти у ЗНЗ району. Інформаційний  збірник. Випуск 3 / Укладач Т.С. Петряєва П’ятихатки : КНМУ «П’ятихатський РМК», 2015. прослідковано основні тенденції історико-правової профільної освіти у загальноосвітніх школах І-ІІІ ступенів, подано методичні матеріали  вчителів історії та правознавства, які викладають у профільних класах:

-    Копіцина Т.Г. Формування розвиненої правосвідомості і правової культури учнів засобами креативного навчання в умовах профільної школи. Майстер-клас з теми «Сімейне право України»;

-    Ковач О.Б. Розвиток креативного мислення учнів на уроках історії у профільному класі. Урок з історії України (10 кл.) з теми «Українська держава гетьмана Павла Скоропадського»;

-    Сорочинська Н.С. Форми і методи роботи на уроках у класі історичного профілю. Конкурс знавців Другої світової війни «Ніхто не забутий, ніщо не забуто!»;

-    Білогруд О.І. Методи та прийоми навчання в історичній профільній школі. Акція «33 хвилини», присвячена пам’яті жертв голодомору 1932-1933 років.

На різних етапах роботи над обласним проектом набутий педагогічний досвід з вирішення науково-методичної проблеми узагальнювався і пропагувався на обласному рівні:

-    учасниця обласного туру Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2011» у номінації «Історія» Копіцина Т.Г., учителька Жовтянської ЗШ І-ІІІ ст., презентувала власні наробки з проблеми «Науково-практичні засади розвитку компетентностей учнів засобами шкільної історичної освіти»;

-    у матеріалах, представлених на обласний тур Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2012» у номінації «Етика», учителька Мар’янівської ЗШ І-ІІ ст. Процак Н.В. висвітлила практичне застосування компетентнісно-орієнтованих інноваційних методів навчання, технологій педагогічної взаємодії на рівні «учитель-учень», «учень-учень», яким надає перевагу, досвід роботи з формування системи цінностей і орієнтирів особистості, культури взаємин людей між собою і з природою;

-    Копіцина Т.Г. представила свій досвід на конкурсі «Учитель року – 2014» у номінації «Правознавство». У випробуванні «Фахова майстерність» вона посіла 5-те місце і увійшла в десятку кращих вчителів області.

Вчителі-предметники проявляють ініціативу з пропаганди власного досвіду через фахові періодичні видання. Так, у науково-методичному журналі «Історія та правознавство» видавничої групи «Основа» надруковано матеріали Комарова С.В. «Планування індивідуальних досягнень п’ятикласників (№ 7-8, 2014), Сторчак А.М. «Фізкультхвилинка як засіб здоров’язберігаючих технологій на уроках історії у 5-му класі» (№ 13-14, 2014),  Петряєвої Т.С.,  Комарова С.В. «Практичні заняття з курсу «Історія України (Вступ до історії)», 5 клас» (№ 6 та № 9, 2015), майстер-клас Копіциної Т.Г. «Формування розвиненої правосвідомості і правової культури учнів засобами креативного навчання» (№ 6, 2015), подано до друку матеріали Бондаренко А.Ю. «Використання прислів’їв та приказок на уроках історії як засіб формування національної свідомості школярів»; у журналі «Історія та правознавство. Позакласна робота» надрукована розробка позаурочного заходу Комарова С.В. «Велич і краса козацької звитяги» (№ 9, 2014), а в журналі «Педагогічна майстерня» – стаття Бондаренко А.Ю. «Розвиток творчого потенціалу школярів через науково-дослідну роботу» (№ 1, № 2 за 2015 р.).

Проте найбільш яскравим показним успішності вчителя є успіхи його учнів. Призерами обласних олімпіад стали всього 4 учні: з правознавства – Циске Ірина (2013), вихованка Івченко С.Є., учительки Нерудстальської ЗШ І-ІІІ ст.; з історії – Чернявський Юрій, 2012 (учителька Сторчак А.М., Саксаганська ЗШ  І-ІІІ ст.), Петровський Вадим (2013) та Передерій Євген, 2015 (учителька Сорочинська Н.С., П’ятихатська ЗШ І-ІІІ ст. № 3). Тож питання створення вчителями-суспільствознавцями власної системи відстеження результатів навчально-пізнавального розвитку школярів як основи для визначення напрямів та перспектив професійного зростання, вдосконалення програми професійно-особистісного саморозвитку залишається актуальним і надалі. Не втрачає значення й ініціювання вчителями впровадження у навчально-виховний процес цікавих і змістовних спецкурсів, факультативів із суспільствознавчих предметів, особливо з огляду на недостатню ефективність історико-правового профільного навчання в ЗНЗ району.

Разом ми сильніші, водночас, об’єднані єдиним потоком науково-методичної діяльності на рівні РМО, вчителі зберігають свою самобутність, оскільки головним її результатом визнається інноваційний продукт творчого пошуку кожного вчителя, створення індивідуальної системи роботи.

Огляд індивідуальних систем роботи над проблемою ми не випадково проводимо у формі педагогічної мозаїки.

Мозаїка – це один з найдавніших видів мистецтва, техніка зображення за допомогою компонування та щільного закріплення на поверхні різнокольорових камінців, керамічних плиток, смальти чи інших матеріалів. Їх міцність, стійкість до руйнування і старіння забезпечує довге життя мозаїк: від більшості античних споруд не збереглися дахи і стіни, але врятувались мозаїки на підлогах.

У широкому сенсі мистецтвом називають досконале вміння у будь-якій справі, галузі. Тобто мистецтво, як вияв творчості, характерне для будь-якої форми практичної діяльності, а для педагогічної – передусім. Учитель-митець – це учитель за покликанням, учитель, який любить дітей і створює власну систему їх навчання і виховання, що спрямована на формування людини-новатора, яка уже в стінах школи оволодіває прийомами творчої діяльності, і, як мозаїка, відзначається різноманітністю матеріалів, їх кольорів і відтінків – педагогічних технологій, методів і прийомів, і в той же час – цілісністю, міцністю і довершеністю.

Правила огляду мозаїк – індивідуальних систем роботи:

1.     Презентувати власну педагогічну систему  стисло, чітко, образно і наочно.

2.     Акцентувати увагу на практичних аспектах напрацювань, конкретних  успіхах і результатах.

3.     Визначати проблемні питання і бачення шляхів їх вирішення.

(Виступи вчителів. З метою аналізу, переосмислення й узагальнення набутого суб’єктивного досвіду, критичної оцінки власних досягнень з вирішення самоосвітньої проблеми, визначення орієнтирів на майбутнє у ході виступів колег кожним учителем заповнюється індивідуальна рефлексивна картка щодо організації самоосвітньої роботи)


Критерії оцінювання виступів
Всього
+
Відповідність теми і мети дослідження обласному науково-методичному проекту «Креативна освіта для розвитку інноваційної особистості»



Обгрунтування актуальності, новизни, значущості вирішення проблеми самоосвіти


Визначення очікуваного результату роботи над проблемою



Опис практичних напрацювань, шляхів досягнення сталих позитивних результатів освітнього процесу





 Окреслення проблемних питань,  бачення шляхів їх вирішення




Всього




ІІІ. Узагальнювальна частина

     Групова робота над оформленням узагальнених висновків і визначенням рекомендацій щодо вдосконалення роботи учасників РМО із самоосвітньої діяльності

Професіонал – це людина, досвід якої складається зі спогадів і правильно зроблених висновків після отриманих «синців» і «гуль» (В. Борисов). Чи багато «синців» і «гуль» у самоосвітній роботі вчителів історії?

У групах з 5-7 чол. узагальнюються дані індивідуальних рефлексивних карт, оформляються й озвучуються висновки та 2-3 рекомендації
 щодо вдосконалення організації самоосвітньої роботи учасників РМО,
які після загального обговорення і уточнення записуються у буклети



рекомендації

щодо  вдосконалення  організації  самоосвітньої  роботи 

учасників  РМО вчителів історії  ЗНЗ  П’ятихатського району:

1. Провести практичне заняття з детальним розглядом шляхів забезпечення високої продуктивності самоосвіти вчителя у рамках нового обласного науково-методичного проекту «Освітні стратегії соціалізації особистості у громадянському суспільстві». (методист РМК, серпень 2015).

2.  Спрямувати роботу на розробку системи відстеження результатів навчально-пізнавального розвитку учнів як основи для визначення напрямів та перспектив професійного зростання, вдосконалення програми професійно-особистісного саморозвитку вчителів (творча група, 2015/2016 н.р.);

3. Активізувати пропаганду власного цікавого педагогічного досвіду через фахові періодичні видання (вчителі, постійно).

Немає коментарів:

Дописати коментар